Onze geschiedenis

Hoe het allemaal begon

Toen bekend werd dat er een nieuwe “sporthalle” geopend zou worden in Torhout, besliste toekomstig voorzitter Johny Verslype om samen met Franky Deketelaere en Hilde Verleyen de drie beschikbare badmintonvelden te huren. Op 20 november 1976 – dezelfde dag waarop de sporthal geopend werd – gaven zij samen met 7 andere leden een demonstratie, waarna er diezelfde dag nog extra leden bijkwamen voor de toegankelijke prijs van 1000 fr. Het was toen al duidelijk voor de Torhoutenaars dat badminton een sport voor iedereen is, Badmintonclub Torhout was geboren.

De beginjaren

In februari 1977, slechts drie maanden na de oprichting, telde de club al 30 leden. Daniël Bruynooghe van BLOSO verzorgde 12 initiatielessen om de leden de basis van het spel te leren, waarna deze in de praktijk toegepast werden op de speelavonden op maandag- en vrijdagavond. Een deel van de spelers besloten zelfs om een eerste competitieploeg in derde provinciale op te richten. Ondertussen was er ook al sprake van een volwaardig bestuur met voorzitter Johny Verslype, ondervoorzitter André Maes, secretaris-penningmeester Albert Bossuyt, Maria Rogier, Karine Volkaert, Franky Deketelaere en Freddy Eggermont.

Het eerste nationaal tornooi

Minder dan een jaar na oprichting werd al een eerste nationaal tornooi georganiseerd op zondag 18 september 1977. In de stedelijke sporthal van Torhout streden 111 spelers voor winst in de C1- of C2-reeks, terwijl alles in goede banen geleid werd door het bestuur. Ondanks het gebrek aan medailles bij eigen club, was het tornooi een groot succes en een voorbode voor de volgende edities.

Een passende seizoensbekroning

Het eerste volwaardig seizoen 1977-1978 verdiende uiteraard een passende afsluiter. Daarom werd op zondag 23 april 1978 het eerste clubtornooi georganiseerd, waarop Koen Coolman en Kathleen Eggermont meerdere medailles konden wegkapen. Na de inspanning volgde de ontspanning en begaf iedereen zich naar de Marmiete voor het pluimpjes-souper. Hier werd genoten van paaskip met frietjes, waarna de trofeeën uitgereikt werden en gedanst werd tot in de late (of vroege) uurtjes.

1979-1988

De gloriejaren

Na enkele jaren schipperen tussen 2de en derde provinciale, slaagde BC Torhout erin om via opeenvolgende kampioenstitels in 1981-’82 een positie in 3de liga te veroveren. Toen A-speelster Greet Muylle de ploeg kwam versterken, konden verdere titels niet uitblijven: in 1982-’83 werden we kampioen in 3de liga en na twee tweede plaatsen werd in 1985-’86 opnieuw een eerste plaats behaald in 2de liga. Dit leidde tot de vijfde promotie op slechts acht jaar tijd! De kampioenenploeg, bestaande uit Greet Muylle, Kathleen Eggermont, Freddy Eggermont, Jan Van Daele en Francky Velle, speelde daarna nog twee seizoenen op het hoogste Vlaamse niveau in 1ste liga en zette zo Torhout op de kaart in heel Vlaanderen.

Jong begonnen…

In 2003 vond de eerste Torhoutse KW cup plaats, waarop jeugdspelers van over heel West-Vlaanderen kennis konden maken met het tornooigebeuren. Hierop waren door het gebruik van een A- en een B-reeks zowel beginnende als iets meer gevorderde jeugdspelers welkom om competitief badminton te ervaren. De KW cup, vandaag beter bekend als de jeugdcup, zal uitgroeien tot een van de belangrijkste evenementen van onze club, met jaarlijks meer dan 200 deelnemers.

(Inter)nationaal talent

Op het Belgisch kampioenschap badminton voor de jeugd in Louvain-La-Neuve verovert de Torhoutse Sofie Descheemaecker een gouden medaille in het meisjes enkel -13. Daarbovenop haalt ze ook nog eens de finale in het gemengd dubbel. Het is het begin van een aantal mooie jaren, gaande van de eerste ploeg van Torhout tot zelfs internationale jeugdcircuits.

Een tornooi voor de allergrootsten

Na de verandering van datum in 1991 en de officiële benoeming als kersttornooi in 1997, waren vanaf 2010 ook A-spelers – het beste wat België te bieden heeft – welkom op het Torhoutse kersttornooi. Het duurde dan ook niet lang meer tot bij de editie van 2014 de kaap van 500 inschrijvingen overschreden werd: maar liefst 513 badmintonners van over heel België kwamen naar Torhout om zichzelf te bewijzen. Een ware mijlpaal in de geschiedenis van de club.

Plezier op en naast het veld

Ook buiten het badminton worden er tal van activiteiten georganiseerd. De traditie van het jaarlijks clubfeest wordt nog steeds in ere gehouden en ook een kaartavond staat regelmatig op de planning. In 2016 wordt daarnaast beslist om de eerste BCT quiz te organiseren, waarop de spelers kunnen bewijzen dat ze ook cognitief heel wat in hun mars hebben. Een jaar later vindt de eerste Kwaremont Run for Fun plaats in samenwerking met loopclub Torrac, waar deelnemers tijdens een recreatieve happening flesjes bier kunnen verdienen. Plezier staat na al die jaren dus nog altijd centraal!

We zijn het nog niet verleerd

Ook al is 1ste liga tegenwoordig wat te hoog gegrepen, BC Torhout blijft hier en daar prikken uitdelen op Vlaams niveau. Zo speelde de topploeg van Torhout 1G in 2015-’16 al een seizoen in derde liga, waar ze nipt degradeerden na een gedeelde vijfde plaats. In 2022-’23 werden de dames van Torhout 1D met vlag en wimpel kampioen in 1ste provinciale, waardoor het nu hun beurt is om onze Vlaamse eer te verdedigen. We zijn het dus nog niet verleerd😉.

Een nieuw jasje

Na het logo en de truitjes was het de beurt aan de website om in een nieuw jasje te worden gestoken. Twee jaar voor het vijftigjarige bestaan van de club, wordt deze officieel gelanceerd. Vanaf nu kunnen alle geïnteresseerden met enkele klikken lid worden, of de rijke geschiedenis van onze club ontdekken. Op naar nog minstens vijftig extra mooie jaren!